معایب برلیانس های پارس خودرو
در سالهای اخیر، خودروسازان چینی نگرش جدیدی را پیش رو گرفته، کپیکاری صرف را کنار گذاشته و طی همکاری با کمپانیهای بزرگ خودروسازی دنیا، محصولات قابل اعتنایی را روانه بازار کردهاند که نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشورهای هدف با استقبال خوبی مواجه شدهاند. برلیانس یکی از این شرکتهاست که در سال 1991 تاسیس شد و در سال 2002 همکاری خود را با BMW شروع نموده و همین همکاری منجر به آن شده است که برلیانس تبدیل به یکی از چینیهای باکیفیت شود. چند سالی است که برلیانس با همکاری سایپا، اقدام به ورود محصولات خود به بازار ایران نموده و در این مدت نیز از استقبال بسیار خوبی در بین ایرانیان برخوردار بوده است. خودروهای ارائهشده این چشمبادامی عبارتند از: C3 کراس، H220، H230، H320، H330 و V5. با وجود این استقبال گرم از محصولات برلیانس، این خودروها خالی از ایراد و اشکال نیستند و حتی برخی از کارشناسان، خودروهای ایرانی را به این چینیها ترجیح میدهند. در ادامه به بررسی معایب این خودروها خواهیم پرداخت.
برلیانس C3 کراس
برلیانس C3 کراس یک کراساور جمع و جور شهری است که این بار چینیها به جای آنکه به سراغ کپی از محصولات اروپایی بروند؛ از دم دستترین گزینه موجود یعنی H320 استفاده کردهاند و به عبارتی دیگر C3 همان ارتقایافته H320 است.
با وجود تغییرات ظاهری خودرو که منجر به جذابتر شدن آن شده است در کابین خودرو هیچ تغییری دیده نمیشود و C3 نیز همانند H320 دارای کابین سرد و بیروح است و به نظر میرسد چشمه خلاقیت طراحان تا به کابین برسد خشکیده است. در طراحی داشبورد از پلاستیک خشک استفاده شده است که فاقد کیفیت لازم است. با وجود آنکه C3 دارای کابین جاداری است ولیکن افراد قدبلند و به خصوص در ردیف عقب، با مشکل مواجه خواهند شد.
برای مشاهده مشخصات، بررسی تخصصی و گالری تصاویر این خودرو به صفحه نقد و بررسی برلیانسC3 مراجعه نمائید.
برلیانس H220 و H230
برلیانس H220 و H230 به سان دو برادر هستند که یکی از آنها یعنی 220 مدل هاچبک و 230 به صورت سدان است. اولین نقطه ضعف خودرو، ظاهر عجیب و غریب خودرو بوده و المانهای موجود روی بدنه، هماهنگی مناسبی با یکدیگر ندارند به عنوان مثال میتوان به عدم تناسب بدنه تخممرغی H220 با کاپوت و دماغ پخ خودرو اشاره کرد. علاوه بر طراحی کسلکننده کابین، مواد مورد استفاده نیز کیفیت پایینی دارند که از جمله آنها میتوان به پلاستیک خشک داشبورد اشاره نمود که سروصدای آن پس از مدتی کوتاه، دور از انتظار نیست.
مشکل دیگر این دو خودرو، عدم تناسب بین موتور و جثه و وزن خودرو است. در برلیانس H220 و H230 از موتور 1498 سیسی استفاده شده است که قادر به تولید 103 اسب بخار توان و 138 نیوتنمتر گشتاور است. وزن برلیانس H220 و H230 به ترتیب 1214 و 1194 کیلوگرم بوده و شتاب صفر تا 100 این دو خودرو تقریبا 13 ثانیه است و چنین خودروهایی در رده محصولات کند دستهبندی میشوند.
علاوه بر این موارد ستونهای عقب خودرو پهن بوده و همین امر دید عقب خودرو را محدود مینماید و قطع به یقین در روزهای ابتدایی رانندگی با مشکلات اساسی مواجه خواهید شد.
برای مشاهده مشخصات، بررسی تخصصی و گالری تصاویر این خودروها به صفحه نقد و بررسی برلیانس H220 و نقد و بررسی برلیانس H230 مراجعه نمائید.
برلیانس H320 و H330
برلیانس H320 و H330 همانند 220 و 230 برادرهای دوقلویی هستند که یکی هاچبک (H320) و دیگری سدان (H330) است. سری H300 برلیانس نسبت به سری 200 مدرنتر و شکیلتر بوده و یک سر و گردن بالاتر از سری 200 قرار دارد؛ با این وجود این سری نیز از چندین نقطه ضعف رنج میبرد.
پیشرانه سری 300 نیز پاشنه آشیل این خودروها بوده و گویی برلیانس ارادهای راسخ جهت مرتفع نمودن مشکل عدم تناسب وزن و موتور محصولات خود را ندارد. در برلیانس H320 و H330 به مانند دو هموطن دیگرشان از موتور 1498 سیسی استفاده شده است و توان و گشتاور تولیدی آن نیز هیچ فرقی با پیشرانه سری 200 ندارد ولیکن نکته غمانگیزتر ماجرا آنجاست که بدانیم وزن برلیانس H320 برابر با 1240 کیلوگرم و وزن برلیانس H330 برابر 1250 کیلوگرم است و لذا به هیچ وجه نباید انتظار شتابی بهتر از 13 ثانیه از این خودروها را داشته باشید که شاید در ابتدای امر و در سربالاییها به شدت شما را آزردهخاطر نماید.
با وجود آنکه به زعم برخی کارشناسان یکی از نقاط قوت این خودروها، آپشنهای آن است که پربیراه هم نیست ولیکن جای برخی آپشنها نظیر کروز کنترل، ساعت دیجیتال و ... به شدت خالی است.
دیگر نقطه ضعف این خودرو، گیربکس قدیمی آن است که در مرز انقراض قرار داشته ولیکن بر روی این خودروها نصب شده است.
برای مشاهده مشخصات، بررسی تخصصی و گالری تصاویر این خودروها به صفحه نقد و بررسی برلیانس H320 و نقد و بررسی برلیانس H330 مراجعه نمائید.
برلیانس V5
برلیانس V5 یک کراساور کامپکت شهری است که در اواخر سال 93 و با همکاری برلیانس و سایپا وارد بازار کشور شد و با توجه به عطش بازار نسبت به کراساورهای شهری با استقبال تقریبا قابل قبولی نیز روبرو شد. با وجود ظاهری زیبا و جذاب، برلیانس V5 نیز همانند سایر چینیها بازار دست دوم مناسبی نداشته و همین امر میتواند در درازمدت به ضرر مالکان آن تمام شود.
پیشرانه ضعیف یکی دیگر از نقاط ضعف برلیانس V5 به شمار میآید به طوریکه موتور 1600 سیسی آن فقط قادر به تولید 112 اسب بخار توان و 151 نیوتنمتر گشتاور بوده و همین امر شتاب ضعیف حدود 12 ثانیه را برای این خودرو در پی دارد.
قیمت بالا از دیگر مواردی است که میتواند تمامی مزایای این خودرو را زیر سوال ببرد؛ چراکه در بازار خودرو کارکرده در حال حاضر قیمتی حدود 110 میلیون تومان دارد. در این رنج قیمتی رقبای سرسختی چون ساندرو استپوی، چانگان CS35 و ... حضور داشته و از همین روی میتواند بسیاری را از خرید برلیانس V5 منصرف نماید.
برای مشاهده مشخصات، بررسی تخصصی و گالری تصاویر این خودرو به صفحه نقد و بررسی برلیانس V5 مراجعه نمائید.
تشکر