بررسی معایب رانا، تکرار مکررات!

اپیدمی مشابه‌سازی و یا کپی‌برداری سالیان سال است که در بین خودروسازان ایرانی همه‌گیر شده است و متاسفانه کپی‌های آن‌ها به جای آنکه از محصولات معتبر بین‌المللی باشد از خودروهای داخلی است. در واقع شرکت‌های داخلی با ایجاد تغییراتی در محصولاتی داخلی و یا ترکیب چند خودروی داخلی با هم به یک محصول جدید می‌رسند که عملا از خود هیچ اصالتی نداشته و از سوی دیگر نمی‌توان نام فیس‌لیفت را نیز بر آن‌ها نهاد. رانا یکی از محصولات است که بر اساس پلتفرم پژو 206 صندوق دار ساخته شده است و گهگاه تشخیص آن از پژو 206 نیز حتی برای خودرودوستان حرفه‌ای نیز کاری سخت است. در این مقاله به بررسی نقاط ضعف این محصول ایران‌خودرو خواهیم پرداخت.

ایرادات کابین


ایران خودرو رانا,1397 LX

در طراحی کابین رانا هیچ خلاقیتی دیده نمی‎‌شود و بیشتر شبیه ملغمه‌ای از دیگر محصولات ایران‌خودرو و سایپا است. طراحی داخلی رانا به طرز فاجعه‌باری خسته‌کننده و ملالت‌آور است و ای کاش کابین آن هم همانند ظاهر بیرونی، شبیه پژو 206 صندوق دار می‌شد. مواد مورد استفاده در طراحی و ساخت داشبورد کیفیت بسیار پایینی دارد و نمود بارز آن، پلاستیک خشک داشبورد است که به صدا افتادن آن، امری بسیار محتمل است. فضای کم کابین از دیگر نقاط ضعف رانا است و با وجود آنکه رانا خودرویی سدان است ولیکن فضای محدودی داشته و سرنشینان قدبلند را با مشکل اساسی مواجه می کند. دیگر مشکل کابین، صندلی‌های آن هستند که به دلیل افزایش فضای جلوی پا نسبت به پژو 206 صندوق دار کوچکتر شده اند و نمی‌توانند به طور کامل بدن سرنشینان را در برگرفته و حمایت کافی را ارایه دهند.

از دیگر ایرادات کابین رانا می توان به آپشن‌های آن اشاره کرد که به دلیل چند تجهیز بسیار پیش‌پا افتاده و ساده، این خودرو در دو تیپ EL و LX روانه بازار شده است. به عنوان مثال تیپ LX دارای صفحه نمایش بسیار کوچکی در واسط داشبورد است که مواردی نظیر باز بودن درها، دما و ... را نمایش می دهد هر چند خود این صفحه‌نمایش در هیچ کجای دنیا آپشن به شمار نمی‌آید ولیکن در تیپ پایه یعنی EL حتی خبری از این صفحه نمایش هم نیست و یا برقی بودن شیشه‌های عقب که فقط در تیپ LX وجود دارد و در تیپ EL خبری از آن نیست. عنوان کردن این تجهیزات به عنوان آپشن، بیشتر شبیه به یک لطیفه بی‌مزه است!

 ایرادات طراحی

ایران خودرو رانا,1397 LX

با اولین نگاه به رانا، تصویر پژو 206 صندوق دار در ذهن شما نقش خواهد بست و دلیل این امر هم استفاده از پلتفرم پژو 206 در طراحی رانا است و ایران‌‌خودرو صرفا با چند تغییر جزیی، آنرا از حالت پژو 206 اس دی خارج نموده است. هرچند زیبایی ظاهری امری کاملا سلیقه‌ای است ولیکن به زعم بسیار از کارشناسان و مالکان، پژو 206 صندوق دار به لحاظ بصری بسیار جذابتر از رانا بوده و چندین سروگردن بالاتر از آن قرار دارد.

از دیگر مشکل ظاهر خودرو باید به کیفیت پایین قطعات مورد استفاده در آن اشاره کرد که البته با هدف ارزان سازی رانا انجام شده است. به عنوان مثال می‌توان به سپر خودرو اشاره کرد که حتی کیفیت آن از سپر پراید هم پایین‌تر بوده و با کمترین ضربه‌ای دچار مشکل می شود. البته در مورد سپرها مشکل دیگری نیز وجود دارد و آن تعمیر و مونتاژ مجدد آن است که فقط از عهده مکانیک‌های ماهر و درجه 1 برآمده و نمی‌توان به این راحتی‌ها به هر مکانیکی مراجعه کرد.

ایرادات فنی

ایران خودرو رانا,1397 LX

علاوه بر چالش‌های ظاهری و زیبایی‌شناختی، رانا به لحاظ فنی هم پیشرفت خاصی نداشته و از همان موتور TU5 بهره می‌برد. البته ذکر این نکته ضروری است که این موتور، موتور قابل قبولی است ولیکن برای محصول جدید انتظار بهبودهای بیشتری وجود دارد.

رانا در نسخه‌های اولیه دارای مشکلات فنی چشمگیری بود که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم آب‌بندی مناسب چراغ‌ها اشاره کرد که پس از شستشو و یا در هوای بارانی و برفی، دچار بخارگرفتگی می‌شوند؛ همین امر پس از مدتی منجر به تیره و کدر شدن چراغ‌ها نیز می‌گردد. سیستم برق رانا نیز دارای ایراداتی است که در نسخه‌های جدیدتر تا حدود زیادی برطرف شده است.

دید عقب خودرو آنچنان که باید قابل قبول نیست و حتی با وجود سنسور دنده‌عقب، رانندگی در حالت دنده عقب سخت است. شایان ذکر است که فقط تیپ LXدارای سنسور دنده عقب است.البته شما می توایند برای آشنایی بیشتر با رانا به صفحه نقد و بررسی رانا مراجعه نمائید. 

با توجه به آنچه که گفته شد، اگر قصد خرید رانا دست دوم دارید بهتر است به سراغ مدل های 93 و حتی المقدرو 94 به بعد بروید زیرا بسیاری از این ایرادات فنی در نسخه های جدید رفع شده اند. شرکت همراه مکانیک با سابقه کارشناسی بیش از 20 هزار خودرو، بزرگترین و فعالترین شرکت کارشناسی خودرو در محل محسوب می شود که با انجام کارشناسی دقیق خودروهای دست دوم باعث می شود تا خریدی مطمئن داشته باشید.

برای سفارش کارشناسی خودرو در محل مورد نظرتان کافی است به این صفحه مراجعه کنید. همچنین برای خرید رانا دست دوم و کارشناسی شده با گارانتی شرکت همراه مکانیک به نمایشگاه خودروهای کارشناسی شده همراه مکانیک مراجعه نمائید.