مقایسه سدان های ایرانی رانا، دنا و تندر 90
در ادامه میخواهیم در بازه قیمتی کمتر از 80 تا 90 میلیون تومان دو محصول نیمه ایرانی رانا و دنا را با یک محصول اقتصادی اروپایی یعنی تندر 90 مقایسه و به نقد بکشانیم و به این نتیجه برسیم که با توجه به نوسانات هر روزه دلار و شرایط متغیر اقتصادی، بهترین انتخاب کدام یک از این سه خودرو است.
تندر 90
داستان گویی درباره آمدن تندر 90 به ایران خود به اندازه یک رمان طول خواهد کشید؛ از جانشینی به جای پیکان تا حواشی تولید، قیمت و دعوای دو غول خودروسازی بر سرتولید محصولات داچیا- رنو، تا تولید نسخه پیکاپ (تندر پیکاپ) ، نسخه هاچبک (ساندرو) و نسخه کراس اوور(ساندرو استپ وی) تاخروج رنو از ایران در سال 97 به خاطر تحریم ها و تبدیل خودروی اقتصادی(تندر90) به یکی از گرانترین خودروها در بازه 100 میلیونی؛
از لحاظ طراحی؛ به دلیل اقتصادی بودن این سری از محصولات رنو؛ جذابیت و زیبایی خاصی را در تندر 90 مشاهده نمی کنید. تمامی خطوط طراحی تندر 90 ساده و بدون هیچ گونه هیجانی است. بدترین قسمت طراحی خودرو هم در نمای عقب جلوه می کند که بسیار بزرگ و حجیم شکل گرفته است. وقتی وارد کابین خودرو می شویم وضعیت طراحی به بدترین حالت ممکن می رسد. استفاده از مواد پلاستیکی کاملا خشک و بی کیفیت در سرتا سر کابین ، طراحی فوق ساده و بدون حتی کوچترین توجه به جزییات برای راحتی سرنشیان، این سوال مطرح می شود که چرا باید یک خودروی اروپایی در قرن 21 اینگونه طراحی و ساخته شود (البته در نسخه به روز رسانی شده سیمبل این ایرادات کمی برطرف شده است و کیفیت کابین به مراتب بالاتر از نسخه 2006 ایرانی است). از مزایای داخل کابین خودرو تنها می توان به فضای عقب بزرگ برای افراد با قد 185 و صندوق عقب بزرگ اشاره کرد.
موتور به کار رفته در محصولات سری B محصولات رنو(لوگان، ساندرو، پیکاب، استپ وی و داستر) ؛ موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ است که توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور را دارد . برای انتقال این قدرت هم جعبه دندههای دستی (موجود در نسخه تندر 90E2 ،تندر 90 پلاس، ساندرو معمولی و ساندرو استپ وی معمولی) و اتوماتیک (تندر 90 اتوماتیک، تندر90 پلاس، ساندرو و ساندرو استپ وی اتوماتیک) در نظر گرفته شده که هر دو کیفیت و عملکرد مناسبی دارند. از نکات مهم محصولات رنو- داچیا کیفیت بالای گیربکس و هماهنگی موتور با جعبه دنده خودرو است بطوری که در هنگام رانندگی با این خودرو هیچ لگ و گیجی در هنگام تعویض دنده ها حس نمی کنید.
قیمت محصولات داچیا در رومانی به دلیل اقتصادی بودن خودروها بسیار ارزان تر از دیگر محصولات رنو فرانسه است. همچنین نسخه به روز این خودرو به نام رنو سیمبل 2018 در بازار انگلیس در نسخه پایه با موتور دیزلی 1.2 لیتری قیمتی کمتر از 5000 هزار پوند و در نسخه فول چیزی حدود 7000 هزار دلار قیمت دارد.
قیمت تندر نود E2 که به گیربکس جدید JHQ مجهز است در بازار آزاد حدود 88 میلیون تومان، قیمت پارس تندر حدود 92 میلیون تومان، قیمت تندر نود پلاس 102 میلیون تومان و نسخه اتوماتیک تندرپلاس هم با قیمتی حدود110 تا 112 میلیون تومان (در شهریور 97 ) معامله می شود که قیمت غیر منطقی نسبت به قیمت جهانی این خودروها دارد.
مزایای تندر 90 |
معایب تندر 90 |
کیفیت بالای موتور و گیربکس |
قیمت غیر منطقی نسبت به اقتصادی بودن خودرو |
دنا یا دنا پلاس
دنا یکی از جدیدترین محصولات ایران خودرو است که در سال 1390 به بازار معرفی شد. خودروی دنا که امروز توانسته مخاطب جوان را جذب کند در اصل بر پایه سمند ساخته شده است. به زبان دیگر دنا یک مدل فیس لیفت شده از سمند خودروی ملی است که تغییرات فراوانی را در ظاهر بدنه و داخل کابین تجربه کرده است. ایران خودرو برای طراحی و تولید دنا از دانشجویان و تیم مرکز تحقیقات خود استفاده کرد، اما بعد از معرفی دنا به دلیل شباهت های فراوان در نمای جانبی با سمند و ایرادات فنی متعدد و برقی ؛ تصمیم بر اصلاح دنا گرفت. این تصمیم برای تغییرات پس از انتقاداتی بود که به طراحی دنا وارد شده بود و بسیاری از مردم آن را همان سمندی میدانستند که اپشن های بیشتری دارد و همین موضوع باعث شد تا تغییراتی هرچند کوچک در مدل پلاس (مانند نصب سانروز و دی لایت) به وجود بیاید.
طراحی داخلی کابین دنا و دنا پلاس در اصل کپی از نسل ششم هیوندای سوناتا 2008 است که باعث شده طراحی داخلی به مراتب از بیرون خودرو جذاب تر و مدرن تر به نظر بیاید. کیفیت مونتاژ و متریال به کار رفته در داخل کابین دنا چندان چنگی به دل نمی زند ولی از نظر آپشن های رفاهی مانند صندلی برقی، سیستم مالتی مدیا 7 اینچی ، فرمان با کنترل کامل سیستم صوتی و تهویه مطبوع اتوماتیک باعث شده تا دنا نمره قبولی را در این مقایسه نسبت به تندر 90 و رانا بگیرد.
دنا و دنا پلاس دارای پیشرانه 4 سیلندر و 16 سوپاپ سی سی وی هستند که دقیقا 1646 سی سی حجم دارد. حداکثر قدرت دنا و دنا پلاس 114 اسب بخار و 157 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 5000 دور در دقیقه است. مصرف سوخت ماشین دنا و دنا پلاس چیزی در حدود 7.5 لیتر است.
قیمت دنا به دلیل ملی بودن خودرو نسبتا مناسب است و در بازار توانسته طرفداران زیادی را جذب کند اما باید گفت بازار دست دوم خوبی برای این خودرو وجود ندارد. در شهریور ماه 97 قیمت دنا معمولی در بازار آزاد حدود 78 تا 85 میلیون تومان، نسخه آپشنال یا همان قیمت دنا پلاس حدود 100 تا 105 میلیون تومان و آخرین مدل معرفی شده از دنا با موتور پر خوران یعنی دنا پلاس توربو دنده ای حدود 110 تا 112 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین نسخه اتوماتیک دنا پلاس و دنا پلاس توربو نیز در سال آینده با همکاری کشور کره جنوبی معرفی می شود که با این تفاسیر قیمتی در حدود 120 میلیون تومان پیدا خواهد کرد.
مزایای دنا |
معایب دنا |
موتور پر قدرت با 114 اسب بخار |
کیفیت پایین قطعات موتور |
رانا
رانا سومین خودروی ملی پس از سمند و تیبا است که براساس پلتفرم پژو 206 صندوق دار طراحی شده است. در واقع رانا نسخه ارزان شده پژو 206 صندوق دار است که کمی در نمای جلو و عقب اصلاح شده است. بهتر است بگوییم ایران خودرو سعی داشت تا با ارزان سازی پژو 206 صندوق دار، یک خودرو ارزان قیمت خانوادگی را برای قشر متوسط جامعه تولید کند .
با دقت در داخل کابین رانا متوجه می شویم که هر قسمت از این خودرو متعلق به خودروی دیگری است!! برای مثال دریچههای تهویه هوا متعلق به تندر 90 و جنس پلاستیک خشک داشبورد یادآور سایپا 111 است که حتی نسبت به تندر۹۰ کیفیت پایینتری دارد. همچنین طراحی فرمان این خودرو به شدت ناهماهنگ است.
البته رانا به دلیل کیفیت نه چندان بالای خود در همان سال های اولیه ، فروش بالایی را هم تجربه نکرد و بسیاری از خریداران، سایر خودروها مانند تندر 90 و ساینا را به رانا ترجیح میدهند. رانا از نظر فنی همان پژو 206 صندوق داراست و تنها تفاوت این دو خودرو در شکل ظاهری آنهاست. تنها نکته مثبت رانا نسبت به پژو 206 صندوقدار، فضای بهتر عقب این خودرو است که چند سانتی متر بزرگ تر است.
سومین خودروی ملی ایران به یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که همان موتور پژو 206 یا TU5 است که علاوه بر پژو 206 برروی محصولاتی مانند 405 SLX و پژو پارس Lx هم نصب شده است. قدرت موتور رانا به 105 اسب بخار و گشتاور آن به 142 نیوتن متر میرسد و مجهز به یک جعبه دنده 5 سرعته دستی ساخت شرکت نیرومحرکه است. مصرف سوخت ترکیبی رانا هم در حدود 6.5 لیتر در صد کیلومتر است.
قیمت رانا در بازار کشورمان با توجه به بازار بد دست دوم در نمونه صفر کیلومتر حدود 70 میلیون تومان است. همچنین به زودی نسخه فیس لیفت این خودرو با نام رانا پلاس و با امکانات رفاهی بیشتر مانند کروز کنترل ، فرمان برقی ، سیستم صوتی پیشرفته و بلوتوث و دی لایت مجهز به بازار معرفی می شود.
مزایای رانا |
معایب رانا |
صندوق عقب جادار |
کیفیت پایین کابین خودرو |
جدول مقایسه مشخصات تندر 90، رانا و دنا
|
دنا |
رانا |
تندر 90 |
ترمز و پایداری |
ترمز ضد قفل ABS و EBD |
ترمز ضد قفل ABS و EBD |
ترمز ضد قفل ABS و EBD |
کیسه هوا |
راننده و سرنشین |
راننده و سرنشین |
راننده و سرنشین |
سیستم صوتی |
مانیتور تصویری با قابلیت پخش فایل های تصویری |
سیستم صوتی CD خوان |
کنترل سیستم صوتی زیر فرمان |
تجهیزات رفاهی |
فرمان هیدرولیک مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و هندزفری موبایل و کروز کنترل - تنظیم اتوماتیک - دریچه تهویه برای سرنشینان عقب - جلو هالوژنی و LED – عقب LED - چراغ مه شکن جلو و عقب - چراغ نقشه خوان - چراغ خطر سوم - آینه های جانبی برقی - راهنمادار و تاشونده اتوماتیک آینه و چراغ آرایش روی آفتابگیر سمت شاگرد - شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب - تریم تک رنگ (مشکی) - ایموبیلایزر - سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز - شیشه های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید) - هشدار دهنده موانع عقب - سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس) - قفل مرکزی با ریموت رادیویی - کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه ای با قابلیت پیش کشنده و تنظیم ارتفاع - سیستم قطع سوخت خودکار - سیستم کنترل بخار بنزین - رینگ آلومینیومی 15 اینچ - جابجاییهای صندلیهای راننده و سرنشین جلو بصورت کاملا برقی - امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (دارای استاندارد Isofix) - دسترسی به صندوق از داخل اتاق - پشت سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه - پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی - کروز کنترل - ستون فرمان جمع شونده(تلسکوپی) - چراغ همراهی تا در منزل در محیط تاریک و کم نور - بلندگوهای جلو و عقب - نمایشگر دمای محیط - آنتن اکتیو به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب - تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل - دستگیره های همرنگ - تودوزی مخمل - دسترسی به صندوق عقب - باز کن در صندوق عقب از داخل اتاق و روی سوییچ - قطعات دکوراتیو طرح چوب - چراغ های سقفی جلو و عقب - چراغ داخل داشبورد - کارت طلایی چهار ستاره |
فرمان هیدرولیک سیستم تهویه مطبوع با تنظیم دستی چراغ مه شکن جلو و عقب چراغ خطر سوم تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل اتاق تنظیم آیینه های جانبی برقی آینه آرایش روی آفتابگیر شیشه بالابر درهای جلو برقی و عقب دستی ایموبیلایزر سیستم عیب یابی هوشمند (مولتی پلکس) قفل مرکزی با ریموت کنترل رینگ فولادی 14 اینچ صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع بازکن قفل درب صندوق عقب از داخل اتاق |
رینگ 15 اینچی آلومینیومی |
قیمت بازار |
70 میلیون تومان |
69 میلیون تومان |
75 میلیون تومان |
جمعبندی
باید صادق باشیم که با توجه به شرایطی که رنو به خاطر تحریم ها در ایران پیدا کرد، شاید سال 97 اخرین سال حضور محصولات رنو – داچیا در ایران باشد که این نگرانی را برای خریداران به وجود می آورد که در آینده برای تامین قطعه دچار مشکل شوند. به هر حال هر دو خودروی رانا و دنا اگر با بهترین قطعات بازار هم مونتاژ بشوند و کیفیت بهتری هم در خط مونتاژ داشته باشند، باز هم یک سر و گردن از تندر 90 عقب تر هستند. کیفیت محصولات رنو مانند تندر 90 و ساندرو برای همه مردم ایران ثابت شده است پس برنده این سری از مقایسه های همراه مکانیک به دلیل کیفیت و استهلاک کم این فرانسوی زشت اما دوست داشتنی تندر 90 یا همان لوگان است.