«سلامت مردان» مصرف الکل باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شود. دوپامین هم باعث می‌شود که ما فکر کنیم حالمان خوب است یا به اصطلاح «سرخوش» شویم.

دوپامین باعث ترشح ماده شیمیایی‌ای به نام سیکلیس ای ام پی cyclic AMP در بدن می‌شود. این ماده شیمیایی مغز را ناگهان فعال‌تر ‌می‌کند به‌طوریکه فرد احساس انرژی و نشاط بیشتری می‌کند. به عنوان مثال افراد در حال مستی بیشتر حرف می‌زنند. برای اینکه کارایی بدن مختل نشود، در زمان مصرف الکل مغز آنزیم‌های خاصی را ترشح می‌کند که بدن همه تعادلش را از دست ندهد.

وقتی مصرف الکل متوقف می‌شود، اثر آرام‌بخش آن ظاهر می‌شود: آنزیم‌های دیگری در بدن تولید می‌شود که عکس‌العمل‌ها و فرایند کار مغز را کند می‌کند. به خاطر همین است که کمی بعد از نوشیدن الکل، فرد احساس خستگی، خواب‌آلودگی یا سرگیجه می‌کند.

اما وقتی کافئین (که در قهوه موجود است)‌ به این معجون در بدن اضافه می‌شود، فعالیت آنزیم‌هایی که اثر سیکلس ای ام پی را در بدن کنترل می‌کنند، متوقف می‌شود.

در واقع کافئین باعث سد شدن راه این آنزیم‌ها می‌شود. این به این معناست که با آنکه بدن رفته‌رفته کند می‌شود و در حقیقت زمان واکنش بدن به محرک‌های بیرونی بیشتر می‌شود، فرد همچنان تصور می‌کند که سرحال است و در واقع مست نیست. بنابراین ممکن است الکل بیشتری بنوشد یا رانندگی کند.

Image result for ‫قهوه‬‎