مقایسه پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی، جدالی از نوع کراس اوور

در این قسمت از مقایسه های خودوریی قصد داریم دو خودروی پر مخاطب و محبوب پژو 2008 ایکاپ و سانگ یانگ تیوولی که در بازه 250 تا 300 میلیون تومان قرار دارند را به بوته نقد و بررسی ببریم. با ما همراه باشید.

پژو 2008 :

1397 ایران خودرو پژو 2008,-

هر زمان که شرکت ایران خودرو یک محصول از پژو را در سبد محصولاتش قرار داده با حاشیه های زیاد روربرو بوده است، پژو 2008 هم از این قاعده مستثنی نیست. از قیمت بالا این خودرو در زمان معرفی اش گرفته تا مشکلات مشتریان برای خرید اینترنتی این خودرو در سال 96 همه و همه باعث شد نام پژو 2008 بر سر زبان ها بیفتد.

 نکته جالب این است که اکثر کسانی که این خودرو را قبل از دیدنش پیش ثبت نام کردند، فکر می کردند که یک خودروی بزرگ شاسی بلند را انتخاب کرده اند اما در زمان تحویل چیزی بزرگتر از 206 هاچبک نصیبشان نشد. در واقع بهتر است بگوییم، پژو 2008 براساس پلتفرم 208 ساخته شده است که یک هاچبک شهری با خصوصیات یک شاسی بلند ساده محسوب می شود.

 پژو ۲۰۰۸ ابتدا در سال 2013 توسط کمپانی پژو در نمایشگاه خودرو ژنو رسما رونمایی شد اما در سال 2016 نسخه فیس لیفت شده آن با ظاهر به روزتر و امکانات رفاهی بیشتر وارد بازار جهانی شد. از نکات جالب درباره نامگذاری خودروهای پژو این است که آخرین خودروی کوچک پژو ۲۰۸ نام دارد و سدان آن ۳۰۸ و همینطور که خودروها ابعاد بزرگ‌تری پیدا می‌کنند، عددشان هم بزرگ‌تر می‌شود. برای خودروهای شاسی بلند یا کراس اوور هم یک عدد صفر به نام گذاری‌های پژو اضافه می‌شود و با عددهای ۲۰۰۸، ۳۰۰۸ یا 5008 مشخص می شوند.

پژو ۲۰۰۸ اولین بار در نمایشگاه بین المللی خودرو در تهران و در سال ۱۳۹۵ توسط ایکاپ رونمایی شد. که به دلیل زیبایی و طراحی مدرن توانست اکثر مخاطبان ایرانی را مجذوب کند.

سانگ یانگ تیوولی

سانگ یانگ تیوولی,2018 آرمور، 6 ایربگ، سانروف، کیلس استارتر، سنسور پارک جلو و عقب، 2 گرمکن، esp، کنترل شیب - شرکتی

 برند سانگ یانگ که یکی از قدیمی ترین خودروسازان کره جنوبی است و در گذشته به صاحب زشت ترین طراحی های خودرو معروف بود. پس از خریداری سهام این شرکت توسط ماهیندار خند و همزمان با عوض شدن تیم طراحی، انقلابی بزرگ در طراحی های سانگ یانگ به وجود آمد.

تیوولی موفق ترین خودوری کمپانی سانگ یانگ کره جنوبی است که در چند سال اخیر در داخل ایران توانسته فروش خوبی را کسب کند.

تیوولی بر اساس جدیدترین پلتفرم کمپانی سانگ یانگ ساخته شده است و به همین دلیل یکی از ایمن ترین و مدرن ترین مدل‌ها در سری محصولات سانگ‌یانگاست. سانگ یانگ تیوولی به دلیل طراحی قوی، به خوبی در کانون توجهات خریدارن قرار گرفته است و می توان آن را یک پیروزی موفق برای برند سانگ یانگ دانست که به کمک آن کم کم جایگاه بهتری در بازارشاسی بلندهای کراس اوور شهری، برای خود باز می کند.

مقایسه ظاهری پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی 

مقایسه پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی

وقتی نوبت به بررسی ظاهری خودروی پژو 2008 می رسد، با یک خودروی نه چندان بزرگ مواجه هستیم. در حقیقت 2008 یک هاچ بک کراس یا به عبارت دیگر یک کراس اوورکامپکت است تا یک شاسی بلند. اما از لحاظ بصری پژو 2008 زیبایی خاصی دارد که رقبایش مانند رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی را پشت می گذارد.

در نمای جلو، چراغ های جلو از طراحی برش خورده ایی بهره می برند که باعث شده جلوه مدرنی به پژو 2008 داده شود. چراغ های جلو پژو ۲۰۰۸ به دی لایت (Daylights) مجهز هستند که درون خود یک طرح زیبای دو رنگ مشکی و کرومی دارد و زیبایی خودرو را دو چندان کرده اند. درکل طراحی پژو ۲۰۰۸ ظاهری تهاجمی و خشمگین دارد.  در نهایت اینکه نماد و لوگوی شیر پژو در جلو کاپوت باعث شده تا جلوه ای از قدرت و پیشرفت به ذهن مخاطب خطور کند چرا که شما با یک خودروی پرفروش اروپایی روبرو هستید نه یک کراس اوور چینی!


​طراحی تیوولی مانند پژو 2008 خشن نیست بلکه مانند سایر هموطنان کره ای اش مثل توسان و اسپورتیچ اغراق شده و تکراری است. 
طراحان تیوولی بیشتر از خطوط اغراق شده و حجیم استفاده کرده اند به طوری که از نمای عقب تیوولی نمای جعبه ای شکل به خود گرفته است. بنابراین قطعا برنده جدال ظاهری دو خودرو، پژو 2008 خواهد بود.

مقایسه پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی

مقایسه فضای داخلی پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی 

وقتی پا به داخل کابین پژو 2008 می گذاریم کلیدها و ادوات موجود در داشبورد نظر شما را جلب می کند که بسیار زیبا طراحی شده و از مواد با کیفیت در آن استفاده شده است. پژو 2008 به یک صفحه نمایشگر لمسی 8 اینچی در بخش میانی کنسول مجهز است که دارای تکنولوژی MirrorLink و اپل کارپلی است. در داخل کابین پژو ۲۰۰۸ با مشکل کمبود فضا برای سرنشینان عقب مواجه نیستیم. پژو 2008 به لطف قابلیت تا کردن صندلی های عقب می تواند فضای بار بسیار وسیعی را در اختیار شما قرار دهد.

مقایسه پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی

در سوی دیگر تیوولی از نظر ارگونومی خصوصا در ردیف عقب شرایط بهتری نسبت به رقیب فرانسوی اش پژو 2008 دارد اما عملا فضای بار فدای راحتی سرنشینان شده و صندوق بار آن در قیاس با پژو 2008 کمی کم حجم تراست. یعنی 410 لیتر در پژو 2008 در برابر 423 لیتر در سانگ یانگ تیوولی.

سانگ یانگ تیوولی با توجه به کلاس ماشین از نظر کیفیت متریال، ماشین خوش ساختی است. همچنین از نظر ابعاد هم با وجود کوچک بودن بدنه ماشین داخل کابین آن فضا سازی خوبی برای یک خانواده 4 نفره دارد.

مقایسه پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی

مقایسه رانندگی پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی

کیفیت سواری در پژو ۲۰۰۸ پیشرفت عجیبی کرده است. فرمان کوچک خودرو حس چابکی را افزایش داده اما در پیچ‌های تند کمی بی حسی را به شما منتقل می کند. همچنین به دلیل بهره گیری از هندلینگ و سیستم تعلیق پیشرفته می تواند تجربه ی خوب و لذت بخشی از رانندگی را برای شما به ارمغان بیاورد.

با این حال از نظر هندلینگ و سواری تیوولی به دلیل شاسی مستقلی که دارد کمی بهتر از پژو 2008 عمل می کند. در حقیقت طراحی خوب سیستم تعلیق، انتخاب رینگ و لاستیک مناسب، طراحی خوب شاسی و پلتفرم و هماهنگی آن با سیستم تعلیق، تقسیم وزن صحیح و عملکرد مناسب فنربندی باعث شده تا سانگ یانگ تیوولی قابلیت مانور و فرمان پذیری یک هاچبک اسپرت را داشته باشد .

مقایسه فنی پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی 

پژو 2008 از یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر توربو که توان خروجی آن معادل 160 اسب بخار و گشتاور تولیدی آن برابر با 240 نیوتن متر است بهره می برد.  نیروی حاصل پژو 2008 به ‌وسیله یک جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌شود. شتاب اعلام شده برای این خودرو، از صفر تا صد معادل 8 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز معادل ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی پژو 2008 به ازای هر 100 کیلومتر، 6.7 لیتر است.

1397 ایران خودرو پژو 2008,-

در بخش فنی سانگ یانگ تیوولی نسبت به پژو 2008 کارکرد روان تری دارد، کم استهلاک تر است، تکنولوژی پیشرفته تری دارد اما بازدهی آن کمی کمتر از پژو 2008 است .

پیشرانه ‌ی 4 سیلندر سانگ یانگ تیوولی از نوع 1.6 لیتری با قدرت 128 اسب بخار و گشتاور 160 نیوتن متر است و این میزان قدرت توسط یک گیربکس 6 سرعته‌ ی اتوماتیک ساخت AISIN ژاپن به چرخ‌ها منتقل می‌شود. تیوولی با میانگین مصرف سوختی برابر 6.4 لیتر درهر ۱۰۰ کیلومتر و نسخه اتوماتیک 7.2 لیتر نشان از یک خودروی کم مصرف است.

مقایسه ایمنی پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی

سانگ یانگ تیوولی,2018 آرمور، 6 ایربگ، سانروف، کیلس استارتر، سنسور پارک جلو و عقب، 2 گرمکن، esp، کنترل شیب - شرکتی

از لحاظ ایمنی باید گفت پژو ۲۰۰۸ ایمن ترین خودروی تولید داخل است که 5 ستاره ایمنی از اروپا را گرفته است و همچنین مجهز به سیستم های کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (ESP) ،کنترل پایداری (CDS) ، ضد لغزش (ASR)، کمکی ترمز در مواقع اضطرار (EBA) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBFD) است.

در سوی دیگر سانگ یانگ تیوولی را داریم که بیش از ۷۰ درصد مدل  2018 آن از جنس فولاد مقاوم شده است که در نتیجه، این خودرو دارای یک ساختمان ایمن است. همچنین سانگ یانگ تیوولی مجهز به ۶ کیسه هوا و سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو یا همان ESP است.

مقایسه تجهیزات پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی 


تجهیزاتی رفاهی سانگ یانگ تیوولی به مراتب از پژو 2008 بیشتر است در جدول زیر تجهیزات ایمنی و رفاهی دو خودرو را با هم مقایسه کرده ایم.

مشخصات

پژو 2008

سانگ یانگ تیوولی

سیستم ترمز و پایداری

سیستم کمک ترمز اضطراری (EBA)
سیستم ترمز ضد قفل
 (ABS)
سیستم کنترل الکتریکی پایداری خودرو
(ESP)
سیستم کمکی سربالایی
 (EBA)
ترمز دیسکی جلو و عقب

EBD  ABS - 
ترمز های دیسکی در محورهای عقب و جلو 
سیستم فعال ضد واژگونی
 ARP 
سیستم پایداری الکترونیکی ESP 
​ 
کمک ترمز الکترونیکی HBA - 
سیستم کمک حرکت در سربالایی 
HSA 
​ 
سیستم ضد لغزش خودرو در شتاب گیری ASR 
​ 
سیستم ضد هرزگردی TCS

کیسه هوا

6 عدد (سرنشینان جلو – ایربگ های پرده ای - ایربگ های جانبی)

6 عدد (سرنشینان جلو - ایربگ های پرده ای - ایربگ های جانبی)

سیستم امنیتی و حفاظتی

سنسور کمک پارک عقب
دوربین دید عقب
سنسور کاهش باد لاستیک
سیستم هشدار پارامتریک و پیرامونی

سنسور عقب جهت پارک خودرو
دوربین دید عقب
ورود بدون کلید
 Smart Key

سیستم تهویه

تهویه دو منطقه ای اتوماتیک با سیستم خنک کننده داشبورد

سیستم تهویه مطبوع دستی

سیستم صوتی

صفحه نمایش 7 اینچی – 6 بلندگو – بلوتوث

سیستم پخش DVD و MP3 به همراه 6 بلندگو و 2 آمپلی فایر

چراغ ها

چراغ های جلو اتوماتیک
چراغ های روشنایی روز
 LED
چراغ مه شکن جلو و عقب

دی لایت چراغ های جلو
چراغ های عقب
 LED 
تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو

آینه ها

آینه های جانبی برقی تا شونده

آینه های کناری برقی تاشو 
آینه جلو حساس به نور
 ECM

صندلی

صندلی های پارچه ای
صندلی عقب تاشو 1/3 و 2/3 
پشت سری های صندلی عقب

تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت و سرنشین جلو در 4 جهت

صندلی های ردیف جلو و عقب چرم
گرم کن صندلی های جلو

دیگر تجهیزات

کروز کنترل
محدودکننده سرعت
برف پاک کن خودکار
شیشه های جلو و عقب برقی
قفل برقی ایمنی کودک
فرمان برقی، کلیدهای کنترل روی فرمان
(MFC)
رینگ آلومینیومی 16 اینچ، رینگ یدکی فولادی 15 اینچ

رینگ های 18 اینچی
شیشه های دودی ردیف عقب
شیشه های جلو ضد اشعه
شیشه ها برقی و مجهز به سیستم ایمنی تشخیص مانع (سمت راننده)
فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع
مدیریت برق باطری
کروز کنترل
برف پاکن های مجهز به سنسور باران و برف
شیشه های دودی درب های عقب
بال عقب
فرمان برقی سه حالته


مقایسه قیمت
 پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی

از لحاظ قیمت باید گفت پژو 2008 در بازار جهانی حدود 28 هزار دلار قیمت دارد که این قیمت برای نسخه فول این خودرو است اما نسخه ایی که در ایران مونتاژ می شود تیپ ساده و تقریبا بدون آپشن این خودروست که در بازه قیمتی 230 تا 245 میلیون تومان قرار می گیرد.

قیمت جهانی سانگ یانگ تیوولی درنسخه آرمور 2018 حدود 21 هزار دلار است که در بازار ایران در نسخه الیت 2018 حدود 280 میلیون تومان و در نسخه آرمور 2018 حدود 290 تا 310 میلیون تومان نوسان دارد.

جدول مزایا و معایب پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی

خودرو

مزایا

معایب

پژو 2008

موتور و گیربکس پیشرفته با راندمان بالا
مصرف سوخت اقتصادی
شتاب عالی
طراحی جذاب غربیلک فرمان مشابه خودروهای فرمول یک
طراحی جذاب کابین

کمبود قطعات مصرفی و یدکی
خداحافظی پژو از ایران و عدم پشتیبانی در آینده
خشک بودن سواری
کیفیت نه چندان بالای اجزای کابین

سانگ یانگ تیوولی

ایمن بودن
امکانات معقول
گیربکس ژاپنی
طراحی جذاب
خدمات مناسب شرکت وارد کننده
مصرف سوخت اقتصادی
شتاب گیری مناسب نسبت به رقبا

کیفیت نه چندان مناسب کابین
ستون عقب نامناسب
فضای کم صندوق عقب

 


جمع بندی:

در انتها باید گفت پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی هر دو به عنوان یک کراس اوور کوچک و اسپرت هندلینگ خوبی دارند، فرمان پذیری هر دو خوب است و سواری هر دو ماشین کمی خشک است اما پژو 2008 به دلیل داشتن موتور مدرن تر توربو با قدرت اسب بخار 164 اسب بخاری از تیوولی یک سر گردن بالاتر است اما از لحاظ آپشن و امکانات رفاهی تیوولی مخصوصا نسخه آرمور انتخاب بهتری محسوب می شود.

 

نویسنده : محمد علی زارع