مقایسه رانا و پژو 206 صندوق دار، همه شباهت ها و تفاوت های رانا و پژو 206

طی روال مقایسه خودروها در سایت همراه مکانیک امروز نیز قصد داریم یکی از پر مخاطب ترین محصولات ایران خودرو را به بوته نقد و بررسی بزاریم و ببینیم که در بازه قیمتی 65 تا 70 میلیون تومان کدام یک انتخاب منطقی تری است و در استفاده طولانی مدت دچار اشکالات فنی کمتری می شود. و البته قبل از بررسی دو خودرو به روند تغییرات این دو خودرو در طی سالهای اخیر اشاره خواهیم کرد.

مقایسه رانا و پژو 206 صندوق دار

رانا و 206 صندوقدار

رانا که به عقیده برخی سومین خودروی ملی کشور به حساب می آید دراصل نسخه ارزان شده 206 صندوق دار V8 است و از سال 91 روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت.

پژو 206 اس دی پس از 206 هاچبک در سال 85 وارد بازار کشورمان شد. ابتدا ایران خودرو اعلام کرد که اضافه کردن صندوق عقب به 206 هاچبک کار تیم طراحی این شرکت بوده است و تیم تحقیق و توسعه ایران خودرو حدود 25 میلیون دلار بابت این طرح هزینه کرد، اما بعدها معلوم شد 206 صندوق دار سال ها قبل در چین رونمایی شده بود.

پژو ۲۰۶ صندوقدار  در ابتدای تولیدش در تیپ‌های مختلف با پیشرانه‌های ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری ۸ سوپاپه در تیپ V20 و ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپه با کدهایV1،V2،V8،V9،V10 به فروش می رسید اما در حال حاضر تنها در مدل‌ V8 تولید می شود که بزودی این خودرو نیز از سبد محصولات ایران خودرو حذف می شود.

شاید اولین سوالی که باید در این مقایسه به آن جواب داد این است که کدام ما پژو 206 صندوق دار را با کدام رانا مقایسه میکنیم؟؟؟ در طی سالهای اخیر و متاثر از شرایط سیاسی کشور، تولید این دو خودرو به ویژه پژو 206 به قدری دستخوش تغییر شده که شاید لازم باشد خودروها را به دو دسته تولید قبل از تحریم ها و تولید پس از تحریم ها تقسیم بندی کنیم.

در جدول زیر به طور خلاصه به تغییراتی که پژو 206 صندوق دار طی سالهای اخیر داشته اشاره کرده ایم.

سال تولید

تغییرات پژو 206 صندوق دار

85 تا 90

استفاده از EMS و ECU تولید فرانسه
استفاده از سیستم برقی اتاق مالتی پلکس تولید فرانسه که امکان نصب اغلب آپشن ها را داراست
 ( مانند کروز کنترل، سنسور باران، سیستمesp)
استفاده از یونیت
 ABS تولید فرانسه
استفاده از شمع های تولید شرکت بوش
موتور 
TU5 با قطعات فرانسوی
استفاده از گیربکس 206 تیپ 5
استفاده از 
دریچه گاز برقی

91 تا 94

استفاده از سیستم های EMSوECU های با دریچه گاز سیمی تولید چین
استفاده از سیستم مالتی پلکس اکو مکس که امکان نصب اغلب آپشن ها را ندارد. (آپشن هایی مانند : کامپیوتر مصرف سوخت و کامپیوتر عیب یاب ، کروز کنترل و اسپید لمیتر،گرمکن صندلی های جلو، سنسور نور وسنسور باران جهت اتوماتیک شدن چراغ ها و برف پاک کن ها، شیشه شورچراغ های جلو)
تغییر سیستم گیربکس و استفاده از گیربکس 
be1 ( گیربکس آشنای پژو 405)
استفاده از یونیت
MANDO  تولید کره جنوبی
استفاده از شمع های 
TORCH تولید چین
استفاه از موتور 
TU5 با قطعات ایرانی و چینی

95 به بعد

استفاده از سیستم های EMS وECU های با دریچه گاز برقی تولید چین
تغییر سیستم گیربکس و استفاده از گیربکس 
be4  تولید شرکت نیروی محرکه

 

اگرچه در جدول بالا به تغییرات ایجاد شده در پژو 206 صندوق دار طی سالهای اخیر اشاره کردیم اما باید با این نکته هم توجه کنیم که این تغییرات برای همه خودروها لحاظ نمی شود!! و ایران خودرو متاثر از شرایط تحریم ها و کاهش هزینه ها از هر قطعه ای که بتواند برای هر خودرویی استفاده می کند. در مورد رانا و پژو 206 صندوق دار تنها فاکتور ثابت موتور TU5 این دو خودرو است وگرنه در مورد سایر قطعات هیچ تضمینی وجود ندارد که محصول تولید شده مطابق جدول فوق باشد. یعنی برای دو خودروی پژو 206 صندوق دار تولید شده در سال 97 بسته به شانس! از گیربگس قدیمی 405 یا از گیربکس Be4 نیرومحرکه استفاده می شود. نتیجه اینکه خودروهای رانا و پژو 206 صندوق دار فعلی همان مصداق شتر-گاو-پلنگی هستند که تازه هیچ دوتا مدل یکسان آنها هم مشابه یکدیگر نیست!

با توجه به آنچه که گفته شد ملاک ما برای مقایسه خودروها در این مقاله خودرو رانا مدل 97 و پژو 206 صندوق دار V8 مدل 97 است.

طراحی خارجی : کدام زیباتر است؟

مقایسه رانا و 206 صندوقدار

نمای جلوی رانا این اسب به اصطلاح خوش رخ ایران خودرویی ها نسبت به پژو 206 صندوق دار ترکیب زیباتری را ایجاد کرده است. این تغییرات در سپرها، جلو پنجره و چراغ های کشیده باعث شده تا چهره جلوی رانا کمی خشن تر از پژو 206 صندوق دار به نظر برسد. چراغ جلوی رانا لنز دار است که پخش نور بهتری دارد و به عبارتی نور را منظم تر و با دقت بیشتری پخش می کند که یک مزیت نسبت به پژو 206 صندوق دار محسوب می شود. هرچند که یکی از مشکلات چراغ های جلوی رانا، آب بندی نبودن چراغ ها در نسخه های اولیه بوده که در مدل 93 به بعد این مورد برطرف شده است.

مقایسه رانا و پژو 206 صندوقدار

البته رانا و پژو 206 صندوق دار هیچ تفاوتی در نمای جانبی مثل ستون های، ستونB و درب ها ندارند. به نمای عقب خودرو که می رویم تفاوت های دو خودرو بیشتر نمایان می شود. چراغ عقب زیباتر و طراحی هماهنگ تر صندوق با ظاهر خودرو باعث شد تا رانا در این زمینه از پژو 206 صندوق دار پیشی بگیرد هرچند که برخی از خریداران هم معتقد هستند که پژو 206 صندوق دار ظاهر بهتر و اسپورت تری دارد.

طراحی داخلی: کدام خوش نشین تر است؟

مقایسه رانا و 206 صندوقدار

طراحی کابین رانا در مقایسه با پژو 206 صندوق دار بسیار ساده است. همچنین کیفیت متریال به کار رفته در کابین رانا چند پله از پژو 206 صندوق دار پایین تراست. سرتاسر کابین رانا مملو از پلاستیک خشک بی کیفیت است. برخلاف رانا، پژو 206 صندوق دار علی رغم اینکه طراحی داخلی قدیمی تری دارد ولی باز هم نسبت به راناجذاب تر و زیباتر است و تمام ادوات و دکمه های داخل کابین از کیفیت بالاتری نسبت به رانا برخوردار هستند. اگرچه در طی سالهای اخیر کیفیت اداوات داخلی پژو 206 به نسبت پایین آمده است ولی همچنان نسبت به رخش ایرانی یعنی رانا با کیفیت تر است.

فضای عقب رانا در مقایسه با پژو 206 صندوق دار بزرگتر است و علت این فضای بیشتر، کاهش فضای نشیمن در صندلی های عقب رانا است.

همچنین سیستم تهویه پژو 206 صندوق دار بر خلاف رانا دیجیتال است و فقدان کلیدهای پشت فرمان برای کنترل صوتی در رانا یک ضعف محسوب می شود که این نقص در نسخه جدید (رانا پلاس) رفع خواهد شد.

تست رانندگی : کدام خوش رکاب تر است؟

قطعا نگاهی به جدول روند تغییرات پژو 206 صندوق دار نشان می دهد که اگر این مقاله را  در سال 91 می نوشتیم و یک پژو 206 صندوق دار مدل 90 را با یک رانا صفر مدل 91 مقایسه می کردیم، در زمینه هندلینگ رانا حرفی برای گفتن نداشت و برنده تست رانندگی با فاصله زیاد 206 صندوق دار بود. اما مقایسه تجربه رانندگی مدل 97 این دو خودرو نشان می دهد که به دلیل استفاده از گیربکس مشابه تجربه رانندگی با رانا و پژو 206 چندان متفاوت نیست. هرچند که سیستم تعلیق و جلوبندی رانا به دلیل ارزان تر شدن خودرو ضعیف تر بوده و استهلاک بیشتری دارد.

مقایسه فنی : کدام با کیفیت تر است؟

پیشرانه هر دو خودروی رانا و پژو 206 صندوق دار V8 یکی است. موتور رانا و پژو ۲۰۶ صندوق دار با حجم ۱۵۸۷ﺳﻰ ﺳﻰ، قادر است ۱۰۵ اسب بخار در گشتاور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند.

 مصرف سوخت هر دو خودرو به طور میانگین 7 لیتراست اگرچه شرکت ایران خودرو عدد 6.6 برای رانا و 7.4 را برای پژو 206 اعلام کرده است. از لحاظ شتاب برتری با پژو 206 صندوق دار است زیرا به علت وزن سبک تر و ضرایب بهتر دنده، شتاب و عملکرد بهتری را نسبت به رانا دارد.

صدای زوزه گیربکس و عدم هماهنگی موتور 1600 با جعبه انتقال قدرت رانا در هنگام رانندگی بسیار مشهود است. اگرچه یکی از مشکلات نسخه های اولیه رانا هماهنگ نبودن گیربکس با موتور خودرو بود، اما این مورد در مدل های بعد از سال 93 اصلاح شد.

در زمینه جلوبندی هم دو خودرو با هم تفاوتی ندارند و سیستم تعلیق هر دو خودروی پژو 206 صندوق دار و رانا بعد از حدود 15 تا 20 هزار کیلومتر نیازمند تعویض است و بعد از استفاده طولانی مدت کابین خودرو نیز به صدا می افتد. 

مقایسه تجهیزات رفاهی : کدام آپشنال تر است؟

 رانا و پژو 206 صندوق دار هر دو از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی دریک حد و اندازه هستند و تنها برتری که پژو 206 صندوق دار دارد وجود تهویه کولر اتوماتیک و صندلی های بهتر و ارگونومیک تر است. و یا شیشه بالابر برقی برای شیشه های عقب که در 206 V8 وجود دارد اما برای رانا تنها در تیپ LX موجود است.

به تازگی ایران خودرو رانا پلاس را نیز معرفی کرده که نسبت به رانای معمولی چهره جذاب تری دارد و به امکانات رفاهی مناسبی مانند چراغ های جدید به همراه دی لایت، فرمان جدید به همراه کنترل های صوتی برروی فرمان و بلوتوث؛ سیستم بخش حرفه ای دی وی دی، صندوق پران، تریم مشکی داخل کابین با کیفیت بالاتر و قالپاق ها با طرح جدید؛ مجهز شده است.

مقایسه ایمنی: کدام ایمن تر است؟

مقایسه رانا و 206 صندوقدار

رانا و 206 صندوق دار را نمی‌توان خودروهای باکیفیت و ایمنی دانست. کیفیت مونتاژ و بدنه دو خودرو طبق ارزیابی سازمان استاندارد سه ستاره کیفی است که به نسبت رقبا یعنی سمند و پرشیا تنها یک ستاره کیفی بیشتر دارند. هر دو خودرو به سیستم ترمز ABS، EBD و کمربندهای پیش کننده و دو کیسه هوای سرنشین و راننده مجهز هستند.

جدول مزایا و معایب رانا و پژو 206 صندوق دار

نوع خودرو

مزایا

معایب

پژو 206 صندوق دار

وجود قطعات یدکی فراوان در سراسر کشور
شتاب‌گیری مناسب
کیفیت سواری خوب
صندلی های باکیفیت
مصرف سوخت کم

استهلاک بالای قطعات
فضای کم سرنشینان عقب
دید نامناسب عقب
کیفیت پایین قطعات ایرانیزه شده

رانا

قیمت ارزانتر نسبت به 206 صندوق دار
فضای عقب بزرگتر نسبت به 206 صندوق دار به دلیل کوچکتر شدن نشیمن صندلی های عقب
صندوق عقب بزرگ 400 لیتری

 

استهلاک بالا
ضعف در سیستم برق خودرو
هندلینگ بد خودرو
عدم هماهنگی گیربکس با موتور
کیفیت پایین قطعات
 
کیفیت پایین کابین
بازار فروش دست دوم نامناسب
ضعف شدید در سیستم جلو بندی
ایرادات مونتاژِی زیاد

 

 

جدول مقایسه مشخصات فنی رانا و پژو 206 صندوق دار

مشخصه

رانا Lx

پژو 206 صندوق دار V8

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

یورو 2

سیستم ترمز

ترمز ضد قفل ABS و EBD 
ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری
ترمز عقب دیسکی

سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD ‌و MBA 
ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری
ترمز عقب دیسکی

کیسه هوای ایمنی

2عدد (راننده و سرنشین)

2عدد (راننده و سرنشین)

فرمان

هیدرولیک

هیدرولیک

سیستم تهویه

تنظیم دستی

تنظیم اتومات

سیستم صوتی

سیستم صوتی CD خوان, بلندگوهای جلو و عقب

بلندگوی درهای جلو،پخش CD با کنترل پشت فرمان

چراغها

چراغ مه شکن جلو و عقب
چراغ خطر سوم
تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل اتاق
چراغ همراهی تا درب منزل در محیط های تاریک

چراغ مه شکن جلو و عقب
قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو
چراغ همراهی تا درب منزل در محیط های تاریک

آینه‌ها

تنظیم آینه های جانبی برقی
آینه آرایش روی آفتابگیر

تنظیم برقی آینه ها به همراه گرمکن

شیشه

شیشه بالابر جلو و عقب برقی با قطع کن اتوماتیک
قفل شیشه‌های عقب

شیشه بالابر جلو و عقب برقی
قفل شیشه‌های عقب

تزئینات

تریم مشکی

تریم خاکستری

تجهیزات ایمنی

ایموبیلایزر
سیستم عیب یابی هوشمند ( مالتی پلکس )
قفل مرکزی با ریموت رادیویی
کمربندهای سه نقطه‌ای پیش کشنده
سیستم کنترل بخار بنزین

ایموبیلایزر
قفل مرکزی با ریموت رادیویی
کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
سیستم کنترل بخار بنزین

رینگ و لاستیک

رینگ فولادی ۱۴ اینچ

فولادی

صندلی

تنظیم دستی صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
پشت سری صندلی جلو با تنظیم ارتفاع
پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی

صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع
پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
صندلی عقب با قابلیت تاشوندگی

سایر تجهیزات

بازکن قفل در صندوق عقب از داخل اتاق
سنسور دنده عقب
نمایشگر دمای محیط
صفحه نمایشگر روی داشبورد
سیستم عیب یابی (مالتی پلکس
(

سنسور دنده عقب
نمایشگر دمای محیط
صفحه نمایشگر روی داشبورد

 

 

 جمع بندی:

رانا از نظر قیمتی شاید چند میلیونی از پژو 206 صندوق دار ارزان تر باشد ولی شما در عوض این ارزانی هم خودرویی با آپشن های کمتر و استهلاک بیشتر به دست می آورید و هم در زمان فروش خودرو با بازار بد و افت قیمت زیاد این خودرو مواجه می شوید. مشکلات رانا در نسخه های اولیه باعث شده تا یک دید منفی در بین عموم مردم نسبت به رانا وجود داشته باشد و همین امر بازار دست دوم رانا را با مشکلات جدی مواجه کرده است. اما در عوض پژو 206 صندوق دار هم کیفیت بهتری نسبت به رانا دارد و هم اصول و مهندسی شرکت پژو فرانسه را در پیشینه خود دارد که همین اسم باعث شده در بازار آزاد به راحتی فروخته شود. اما اگر به دنبال خودرویی در محدوه قیمت 70 تا 75 میلیون تومان هستید، پیشنهاد کارشناسان همراه مکانیک به شما خرید تندر90 دست دوم است که از هردوی این خودروها بهتر و باکیفیت تراست. 
برای خرید خودروی دست دوم مطمئن هم می توانید به صفحه نمایشگاه خودروهای کارشناسی شده مراجعه کنید. در این نمایشگاه تمامی خودروهای دست دوم توسط همراه مکانیک کارشناسی شده و با گارانتی فنی و بدنه به فروش می رسند. همچنین اگر خودروی دست دوم دارید ما بدون هزینه خودروی شما را خواهیم فروخت. کافی است به صفحه فروش خودرو مراجعه کنید و فرم مربوطه را تکمیل نمائید.