نگاهی به شاسی بلندهای چینی بازار خودرو ایران

امروزه آنقدر خودورهای کراس اوور در بین مردم ایران، باب شده که اکثر خودروسازان حاضر در بازار ایران تصمیم گرفته اند که در سبد محصولاتشان حتما یک یا چند خودروی کراس و شاسی بلند داشته باشند. هرچند که این تب توجه به خودورهای کراس اوور تنها مختص ایران نیست و طبق آمارها مردم امریکا، کانادا، چین و امارات بیشترین متقاضی خودروهای کراس اوورو شاسی بلند دردنیا هستند.

طی تحقیقی که مجله اتو اکسپرس انجام داد درسال 2018 آمریکایی ها بطورمتوسط 80 درصد بازار خود را به خودروهای شاسی بلند و وانت بارهای بزرگ اختصاص داده اند.

این استقبال روزافزون از خودروهای شاسی بلند باعث شد تا در این قسمت از مقالات سایت همراه مکانیک به معرفی شاسی بلندهایی تولید داخل که اکثرا چینی هستند بپردازیم.



خودروهای شاسی بلند چینی از 100 تا 150 میلیون تومان

چانگان CS35

https://www.hamrah-mechanic.com/CarImage/581/2015/descimage/Changhan-%20CS35%20Saipa_1396-introduce.jpg

محصول پرطرفدار این روزهای بازارکشورمان یعنی چانگان سی اس 35 از بهترین خودورهای کراس اوور بازار محسوب می شود که مجهز به یک پیشرانه 1600 سی سی است.

از ویژگی های مهم این خودرومی توان به کیفیت بالای قطعات مصرفی و مصرف سوخت پایین چانگان Cs35 اشاره کرد. حداکثر توان نامی چانگان 123 اسب بخار و میانگین مصرف سوخت این شاسی بلند چینی 6 لیتر در صد کیلومتر است.

از تجهیزات رفاهی این خودرو می توان به روکش چرم صندلی ها، آنتن کوسه ایی، 4 عدد کیسه هوا و سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو اشاره کرد. چانگان در بازار مصرفی به کیفیت و استهلاک کم شهرت دارد و قیمت چانگان CS35 در بازار آزاد در بازه قیمتی 130 تا 135 میلیون تومان قرار می گیرد.

مزایا چانگان CS35

معایب چانگان CS35

طراحی بیرونی و داخلی جذاب

کیفیت ساخت بالا نسبت به خودروهای چینی

کم مصرف و پرشتاب

کیفیت سواری خوب

امکانات رفاهی پایین تر نسبت به رقبا

قیمت بالا در بازار آزاد

هندلینگ ضعیف در جاده ها

گیربکس قدیمی و گیج

 

جک S3

https://www.hamrah-mechanic.com/CarImage/1270/1397/descimage/Jac-%20S3_1397-exterior.jpg

جک S3جدیدترین محصول کرمان خودرو برای رقابت در بازار کراس اوورهای شهری است. جک S3 همانند برادر بزرگترش جک S5 زیبا و پر از امکانات رفاهی است. بهتر است صادق باشیم جک S3 بیشتر یک خودرو کوچک و شهری محسوب می شود و موتور این خودرو قدرت کافی برای استفاده در مناطق کوهستانی را ندارد. در نتیجه جک S3 تنها برای عبور و مرور شهری و مسافت های کوتاه بین شهری مناسب است.

جک S3 از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر بهره می‌برد که قادر است قدرتی معادل 107 اسب بخار و گشتاوری برابر با 155 نیوتن متر تولید ‌کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده CVT اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد.

قیمت جک S3 این روزها نسبت به رقبا مناسب تر است. با توجه به امکانات رفاهی زیاد، این شاسی بلند چینی با قیمتی حدود 145 میلیون تومان معامله می شود که به نسبت محصولات چری از کیفیت و قیمت منطقی تری برخوردار است.

مزایا

معایب

طراحی به روز و مدرن

امکانات مناسب رفاهی

 بدنه محکم و ایمن 

مصرف سوخت کم

ابعاد کوچک مناسب استفاده شهری

فضای کم سرنشینان عقب

 صندوق بار کوچک

 کیفیت پایین کابین

شتاب ضعیف موتور

بازار ضعیف دست دوم

 

لیفان X60

https://www.hamrah-mechanic.com/CarImage/620/1393/descimage/introduce.jpg

شاید بتوان لیفان X60 را جزو بی کیفیت ترین شاسی بلندهای چینی وارد شده به بازار ایران دانست. طراحی قدیمی با موتور ضعیف و ایرادات فنی بسیار تنها بخشی از مشکلات این چینی بی کیفیت به حساب می آیند. جالب است بدانید شرکت کرمان خودرو این خودرو را با قیمت 150 میلیون تومانی عرضه می کند که در شرایط فعلی اصلا ارزش خرید ندارد. تنها نکته مثبت این خودرو فضای بزرگ سرنشینان عقب به همراه صندوق بار بزرگ آن است.

لیفان X60 دارای پیشرانه موتور ۴سیلندر 8/1 لیتری است که ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۶۸ نیوتن متر گشتاور تولید می کند مصرف سوخت این شاسی بلند ناموفق چینی حدود 12 لیتر است. شتاب کم و هندلینگ نامناسب لیفان X60 نیز باعث می شود شما از رانندگی با این خودرو لذت نبرید.

مزایا

معایب

بهره مندی از موتور مدرن vvt

طراحی ظاهری معقول

ترمزهای با کیفیت

صندلی های بزرگ با ارگونومی مناسب

کیفیت ساخت پایین

استهلاک بالا

قدرت نه چندان بالای پیشرانه

سواری خشک

افت قیمت زیاد در بازار دست دوم

 


خودروهای شاسی بلند چینی از 150 تا 200 میلیون تومان


ام وی ام X22

https://www.hamrah-mechanic.com/CarImage/1114/1396/descimage/MVM-X22_1396-introduce.jpg

محصول جدید شرکت چری که در بعضی از کشورها به تیگو2 معروف است چند سالی است که قدم به جاده های کشورمان گذاشته است. ام وی ام X22 در دو مدل اسپرت و ساده در بازار وجود دارد که مدل اسپرت این خودرو به قطعات تزیینی پلاستیکی اسپرت در سپرهای عقب و جلو، تودوزی چرم با دوخت قرمز رنگ، سقف دورنگ و دوربین عقب با مانتیور بزرگ 8 اینچ تمام لمسی و مجهز به سیستم ESP مجهز است.

از لحاظ پیشرانه هردو مدل به موتور1500 سی سی مجهز هستند که نهایت قدرت 105 اسب بخار را دارا هستند. گیربکس این خودرو نیز هم بصورت 5 سرعته دستی و هم بصورت اتوماتیک 4 سرعته قابل سفارش است. قیمت ام وی ام X22 برای مدل اسپرت اتوماتیک چیزی حدود 155 میلیون تومان است.

مزایا ام وی ام X22

معایب ام وی ام X22

طراحی ظاهری جوان پسند

 مصرف سوخت مناسب

 آپشن‌ها و امکانات رفاهی خوب

 صندلی‌های عالی و راحت

موتور ضعیف

کیفیت ساخت پایین کابین

شتاب ضعیف در قدرت موتور

فضای کم سرنشینان عقب 

 

ام وی ام X33

https://www.hamrah-mechanic.com/CarImage/1099/1396/descimage/MVM-X33S_1396-exterior.jpg

 ام‌وی‌ام ایکس 33 یکی از محصولات مدیران خودرو است که حدود 10 سال از تولید آن در ایران می گذرد و به گزارش شرکت مدیران خودرو پر فروش ترین شاسی بلند چینی در ایران است که با اقبال عمومی مردم روبرو شده است. همین اقبال عمومی باعث شده تا هر سه نسل این خودرو در ایران مونتاژ شود.

 نسل اول ام وی ام X33 که ظاهری شبیه به شاسی بلندهای ژاپنی داشت به دلیل مشکلات فنی، استهلاک بالا، گیربکس ضعیف و مشکلات متعدد صفحه کلاچ و ترمزها ؛ نتوانست آنچنان موفق باشد. اما با ورود نسل دوم با ظاهری بهتر و حل مشکلات قبلی، اکم وی ام X33 توانست بازار شاسی بلندهای زیر 60 میلیون تومان آن زمان را در دست بگیرد.

نسل سوم تیگو 3 که به ام وی ام X33 اسپرت مشهور است با ظاهری مدرن تر و سقف زیبای دورنگ، این روزها با قیمت 160 تا 180 میلیون تومان در بازار به فروش می رسد.

پیشرانه x33 اسپرت از نوع 2 لیتری 4 سیلندر است که قدرت کافی برای تجربه یک رانندگی خارج از جاده را داراست. حداکثر قدرت x33 اسپرت در حدود 140 اسب بخار است که متاسفانه مصرف سوخت بسیار زیاد 14 لیتر را در شهر برایتان به ارمغان می آرود. گیربکس این خودرو از نوع تغییرمحرک ثابت یا CVT 7 سرعته است که کاملا با موتور خودرو هماهنگ است.

مزایا ام وی ام X33

معایب ام وی ام X33

موتور پر قدرت

امکانات رفاهی مناسب

هندلینگ خوب

فضای زیاد سرنشینان عقب و صندوق عقب بزرگ

مصرف سوخت بالا

 نبود سیستم کنترل پایداری

ایمنی پایین

لوازم مصرفی گران قیمت

 
هایما 
S5

https://www.hamrah-mechanic.com/CarImage/1296/1397/image/haima%20s5-main.jpg 


هایما 
S5 دومین کراس اوور شهری است که ایران خودرو با همکاری شرکت چینی هایما بصورت مشارکتی ؛ وارد می کند. پس از حضور موفق هایما S7، ایران خودور تصمیم گرفت یک نسخه شهری از محصولات هایما را که قابلیت های خوبی نیز داشته باشد به سبد محصولات خود اضافه کند.

 بی شک باید بگوییم هایما S5 طراحی چشمگیری به نسبت برادر خودش هایما S7 دارد و خطوط عظلانی موجود در این خودرو به شدت ماشین را بزرگ تر از سایز واقعی خودش نمایش می دهد. هایما S5 به یک موتور توربو 1500 سی سی مجهز است که متاسفانه به دلیل عدم هماهنگی موتور با گیربکس و تاخیر زیاد در فعال شدن توربو خودرو شاهد کندی شتاب و عدم حرکت مناسب در شیب های تند هستیم.

 هایما S5 دربازارکشورمان به دلیل عدم عرضه توسط ایران خودرو، نوسانات قیمتی زیادی دارد قیمت هایما S5 صفر کیلومتر مدل 97 در بازار آزاد حدود 185 میلیون تومان برآورد می شود.

مزایا هایما S5

معایب هایما S5

طراحی زیبا و مدرن

امکانات رفاهی مناسب

کیفیت سواری عالی

قیمت غیر منطقی

مصرف سوخت بالا

لوازم یدکی نایاب

کیفیت پایین کابین خودرو

 

 

خودروهای شاسی بلند چینی بیش از 200 میلیون تومان

جک S5 اتوماتیک

https://www.hamrah-mechanic.com/CarImage/995/1395/descimage/JAC-%20S5_1396-driving.jpg

جک S5 اتوماتیک توسط گروه خودورسازی کرمان موتور و با همکاری برند چینی جک حدود 8 سالی است که در ایران مونتاژ می شود. جک در همان سال ورودش جزء ماشین های جذاب و پرطرفدار بین مردم قرار گرفت طراحی شیک و مدرن و موتور پرقدرت از ویژگی های مثبت این خودروی زیبا و محبوب است.

جک S5 اتوماتیک از یک پیشرانه پرقدرت چهار سیلندر۱۶سوپاپ توربوشارژ با حجمی برابر با 1985 سی سی بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور است.

قیمت جک S5 در بازار آزاد حدودا 210 میلیون تومان است و از فروش بالایی درمدل های دست دوم برخوردار است.

مزایا جک S5

معایب جک S5

موتور پرقدرت و پرشتاب

سواری نرم با هندلینگ مناسب

فضای عقب جادار به همراه صندوق عقب بزرگ

صندلی های آرگونومیک با کیفیت مناسب

تنها به صورت تک دیفرانسیل در بازار عرضه می شود

 کیفیت پایین پلاستیک استفاده شده در ادوات داخلی

مصرف سوخت زیاد

خرابی متعدد موتور توربو و هزینه های سرسام آور تعمیرات


هاوال H2

https://www.hamrah-mechanic.com/CarImage/1307/1397/descimage/5468.jpg

یکی دیگر از کراس اوورهای با کیفیت چینی و با طراحی قابل قبول که چند ماهی است شاهد حضور آن در خیابان‌های کشور هستیم هاوال اچ 2 نام دارد. هاوال H2توسط گروه خودروسازی بهمن با همکاری برند چینی هاوال، جزو با کیفیت ترین شاسی بلندهای چینی محسوب می شود و همین باعث شده تا قیمت هاوال H2 در بازار حدودا 205 میلیون تومان باشد. امکانات مثال زدنی مانند ترمز دستی برقی و موتور توربو پرقدرت و استفاده از لوازم فنی از برندهای معتبری مثل بوش کنتینیال و والئو باعث شده خریداران با اطمینان بیشتری به این چینی تازه وارد روی بیاورند.

هاوال H2 از موتوری توربوشارژر با حجم 1500 سی‌سی بهره می‌برد که حدود 150 اسب بخار قدرت دارد. هاوال H2 با مصرف ترکیبی 8.2 لیتر در 100 کیلومتر در دسته خودورهای کم مصرف قرار می گیرد.

مزایا هاوال H2 

معایب هاوال H2 

مصرف سوخت کم

هندلینگ عالی

کیفیت بالای قطعات پلاستیکی داخل کابین

کیفیت بالای مونتاژ قطعات

 

نگهداری سخت موتورهای توربو

نفوذ صدای موتور به داخل کابین

بازار خرید و فروش دست دوم ضعیف

قطعات مصرفی گران قیمت

کیفیت سواری خشک

 

هایما S7 توربو

https://www.hamrah-mechanic.com/CarImage/1119/1396/descimage/Iran-Khodro--Haima-S7_1396-exterior.jpg

هایما S7 توربو از سال 93 به واسطه همکاری گروه خودروسازی ایران خودرو با برند نوپای چینی هایما، در ایران مونتاژ و به بازار عرضه شد.

هایما S7 توربو از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ توربوشارژ با حجمی برابر با 1800 سی سی بهره می‌برد که این موتور قادر به تولید ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور است. موتور هایما بعد از جک S5 پر قدرت ترین موتور شاسی بلند چینی در بازار کشورمان است. قیمت هایما S7 توربو به دلیل وجود آپشن هایی مانند دوربین 360 درجه، گرمکن صندلی و کیفیت بالای قطعات؛ در حدود 210 تا 215 میلیون تومان است.

مزایا هایما S7 توربو

معایب هایما S7 توربو

تجهیزات رفاهی و ایمنی کامل

موتور توربو شارژ کم مصرف

سیستم تعلیق نرم

 کیفیت ساخت بالا

عدم هماهنگی موتور با گیربکس

افت قیمت در هنگام فروش 

سوختن مداوم سر سیلندر به دلیل کیفیت پایین این قطعه

هزینه بالای نگهداری خودروی توربو


چری تیگو 7

https://www.hamrah-mechanic.com/CarImage/1280/1397/descimage/Chery-Tiggo7_1397-exterior.jpg

چری تیگو 7 اولین شاسی بلند لوکس برند چینی چری است که مدیران خودرو به تازگی آن را به بازار ایران عرضه کرده است. تیگو 7 در سال 1396 با قیمت رقابتی 140 میلیون تومان وارد بازار خودرو کشور شد و به دلیل طراحی ظاهری خوب مورد توجه خریداران قرار گرفت. قیمت تیگو7 در حال حاضر در مدل‌های صفر در محدوده 285 تا 290 میلیون تومان قرار می گیرد. جالب است بدانید اکثر قطعات مصرفی تیگو 7 ساخت شرکت هایی مثل بوش آلمان، والئو فرانسه، دلکو آمریکا وشرکت اتریشی zomax است که نشان از کیفیت بالای این خودرو دارد.

چری تیگو 7 به یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو مجهز شده که می‌تواند 146 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

مزایا

معایب

تجهیزات رفاهی مناسب

طراحی زیبا و مدرن 

فضای بزرگ سرنشینان جلو و عقب و فضای خوب صندوق

کیفیت رنگ بالا

 

پیشرانه ضعیف با توجه به ابعاد و وزن خودرو

قیمت غیر منطقی

 کیفیت پایین متریال کابین و قطعات پلاستیکی

 خدمات پس از فروش پرهزینه

شتاب اولیه پایین

 

چری تیگو 5

 https://www.hamrah-mechanic.com/CarImage/975/1396/descimage/MVM-Tiggo5_1396-introduce.jpg

چری تیگو 5 سومین شاسی بلند از سبد محصولات شرکت مدیران خودرو است که سه سالی است وارد بازار کشورمان شده است. کیفیت مونتاژ خوب و امکانات رفاهی عالی باعث شده تیگو 5 در رده شاسی بلندهای محبوب قرار بگیرد. تیگو 5 در زمان معرفی اش در سال 95 در دو نوع تیپ‌های IE و LE قابل سفارش بود و تنها تفاوت موجود در تیپ ها شامل وجود سیستم های ترمز به روز مثل EBD ABS HAS ، سیستم پایداری ESP، مانتیور بزرگ 8 اینچ و دوربین عقب داینامیک می شد. اما در مدل های سال 97 فقط تیپ IE تولید می شود که علاوه بر موارد ذکر شده به گرمکن صندلی، مانتیور بزرگ 12 اینچی و صندلی های چرم با دوخت قرمز رنگ نیز مجهز است.

 قیمت تیگو 5 فول آپشن به تازگی دستخوش تغییر شده است و از سوی کارخانه به حدود 215 میلیون تومان رسیده است.

چری تیگو 5 مجهز به پیشرانه 4 سیلندر خطی به حجم 1971 سی سی دارای حداکثر توان خروجی 139 اسب بخار در5500 دور در دقیقه و گشتاور 182 نیوتن متر در 4300 دور در دقیقه است . گیربکس تیگو 5 اتوماتیک از نوع CVT است که باعث شده میانگین مصرف سوخت ترکیبی تیگو 9.5 لیتر در هر صد کیلومتر باشد.

مزایا تیگو 5

معایب تیگو 5

طراحی شده توسط طراحان به نام انگلیسی و ایتالیایی

خدمات پس از فروش مناسب

امکانات رفاهی و سرگرمی خوب

کیفیت قابل قبول داخل کابین

موتور و گیربکس ناهماهنگ و کم شتاب

کیفیت نه چندان رضایت بخش رنگ ماشین قطعات مصرفی گران

مصرف سوخت بالا در استفاده شهری

 


بی وای دی S6

https://www.hamrah-mechanic.com/CarImage/1165/1396/descimage/BYD-S6_1396-introduce.jpg 


بی وای دی 
S6 نخستین بار در سال 2010 در نمایشگاه خودرو گوانژو چین رونمایی شد. این خودرو با این مشخصات فنی و ظاهری فوق العاده خود در بازار چین توانسته جزو پرفروش ترین کراس اوورهای چین باشد.

 قیمت byd s6 در بازار آزاد حدود 220 میلیون تومان است که از یک موتور ساخت میتسوبیشی 2400 سی سی با گیربکس دوکلاچه که حداکثر 165 اسب بخار قدرت تولید می کند بهره برده است.

 از ویژگی منحصر به فرد این ماشین نسبت به رقبا بهره مندی از شاسی و طراحی لکسوس RX 350 نسل قبل است که نشان می دهد بی وای دی S6 یک شاسی بلند ایمن و با کیفیت است.

مزایا

معایب

فضای عقب بزرگ و جادار

صندوق عقب بسیار بزرگ

کیفیت بالای قطعات مصرفی

 

خدمات پس از فروش ضعیف

شتاب اولیه ضعیف

بازار دست دوم ضعیف

وزن سنگین خودرو

سواری خشک

 

نویسنده : محمد علی زارع