معایب و ایرادات فنی خودروهای تیبا، ساینا و کوییک

در این مقاله قصد داریم با استفاده از ابزار آماری سایت و تجربه و تخصص مشاورین همراه مکانیک به مشکلات فراگیر خودروهای داخلی بپردازیم. 

سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هر ماه لیستی از با کیفیت ترین و بی کیفیت ترین خودروهای داخلی را منتشر می کند؛ متاسفانه این بحث کنترل کیفی تنها برروی خودروهای صفر کیلومتر انجام می شود و در مورد خودروهای کارکرده هیچ تست و بررسی از لحاظ دوام و کیفیت قطعات مونتاژی و فنی صورت نمی گیرد. بنابراین بهترین و تنها راه تشخیص ایرادات فنی و آسیب دیدگی های معمول خودرو در آینده، استفاده از تجارب کارشناسان است. بدیهی است که میزان مراجعه برای تعمیر یک قطعه خاص در یک خودروی خاص به خوبی نشان دهنده ضعف آن قطعه از نظر کیفی است. در این مقاله سعی کرده ایم بر اساس آمارهای واقعی احتمال آسیب دیدگی در برخی خودروها را مشخص کنیم.

دسته خودروهای مورد بررسی در این مقاله خودروهای تیبایی هستند!!! تیبا صندوقدار، تیبا هاچبک، ساینا و کوییک که در اصل هر 4 خودرو یکی هستند و تنها در ظاهر و آپشن با هم تفاوت هایی ولو جزیی دارند.

 در خصوص شباهت های این چهار خودروی پر تقاضای بازار کشورمان باید بگوییم که همه از یک موتور 1500 سی سی با حجم 87 اسب بخار قدرت استفاده می کنند. جالب است بدانید حداکثر قدرت خروجی این موتور در دور 5800 است؛ یعنی تمام توان 87 اسب بخار موتور در دور حدود 6 هزار از طریق گیربکس دنده ایی وارد چرخ های جلو می شود و عملا در دور موتور پایین تر شما حدود 60 تا 65 اسب بخار توان اسمی دارید.

 از دیگر شباهت های خودروهای تیبایی! می توان به شاسی آنها اشاره کرد که همه بر پایه پلتفرم مشترک خانواده X 200  ساخته شده اند و در اصل ترکیبی از شاسی پراید و کیا ریو نسل دوم است که در سال های 82 تا 87 در سایپا مونتاژ می شد. همچنین هر چهار خودرو از نمای جانبی مثل ستون ها و درب ها مشابه هستند. تنها خلاقیت سایپایی برای ایجاد تفاوت در این 4 خودرو، تعویض و طراحی مجدد چراغ های جلو وعقب، سپرها و جلو پنجره جدید است.

اما این خودروها از جهاتی دیگر هم با هم تشابه دارند که اغلب مربوط به ایرادات فنی است. ایراد اصلی این خودروها به ویژه تیبا، تیبا هاچبک و ساینا؛ کیفیت پایین قطعات و عدم دقت کافی مونتاژکاران در ساخت آنهاست. به طوری که حتی اگر حتی خودروی صفر را از نمایندگی خریداری کنید بازهم ایرادات زیادی را در خودرو مشاهده می کنید که حتما باید رفع بشوند.

به عنوان مثال می توان به عدم رگلاژ درب ها، کیفیت پایین قطعات پلاستیکی در داخل کابین و درزهای موجود در بین اجزای قطعات و اتصالات در بدنه اشاره کرد. شاید بهتر باشد سایپا کمی به فکر افزایش کیفیت خط تولید خودروهای داخلی مخصوصا خودروی پر تقاضای تیبا و ساینا در بازار کشورمان باشد.

معایب شایع در خودروهای خانواده تیبا، ساینا و کوییک:

اتمام صفحه کلاچ زودتر از موعد

صفحه کلاچ

به گفته یکی از با تجربه ترین کارشناسان همراه مکانیک در مورد خانواده تیبا و ساینا، از متداولترین ایرادات می توان به اتمام صفحه کلاچ زودتر از استانداردهای دیگر خودروهای اقتصادی اشاره کرد. به طور میانگین زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو حدودا در کیلومتر50 تا 60 هزار است اما در این خودروها شاهد هستیم که در کیلومترهای زیر 30 هزار باید صفحه کلاچ نو جایگزین قبلی شود که دلیلی اصلی آن کیفیت پایین قطعات است. 

بدنه بسیار ضعیف و ناایمن و عدم رعایت استانداردهای ایمنی در خانوادهX200  سایپا

سایپا کوییک,1397 اتوماتیک فول پلاس

کیفیت بدنه خودروهای تیبا و ساینا بسیار پایین است به ویژه به دلیل وزن کم این خودروها و عدم رعایت تقسیم وزن در جلو و عقب خودرو؛ احتمال چپ شدن در پیچ های تند دوبرابر خودروهای دیگر است. بهتر بود سایپا نسخهESP دار ساینا و کوییک را هر چه زودتر وارد بازار کند تا این ایراد بزرگ برطرف شود. 
متاسفانه بارها شاهد چپ شدن خودروهای تیبا و ساینا در جاده های کشورمان بوده ایم که جان بسیاری از هموطنانمان را گرفته است . راه حل اینکار سنگین تر کردن وزن خودرو و نصب سیستم پایداری و هرزگرد چرخ ها در خودروی ساینا، کوییک و تیبا است.

استفاده از یک موتور قدیمی 8 سوپاپ با تکنولوژی دو دهه گذشته

موتور خودرو

همانطور که گفتیم این خودروها از یک پیشرانه 1.5 لیتری بهره می برند که با توجه به ساختار قدیمی، قدرت کمتری نسبت به موتورهای جدید دارد. همچنین به دلیل استفاده از 8 سوپاب به 16 سوپاپ توانایی انتقال قدرتی کمی را برای این خودرو ایجاد کرده است. به همین علت پیشنهاد می شود از خانواده تیبا و ساینا بیشتر در مسیرهای شهری استفاده شود و در مسیرهای خارج جاده ای و سراشیبی های با شیب بالای 20 درصد حتی الامکان از این خودروها استفاده نشود.

وجود ایردات فنی و برقی متعدد مخصوصا در نسخه کوییک

کوییک  در حقیقت همان نسخه پرآپشن تیبا، ساینا و تیبا 2 است که به عنوان یک خودروی جدید وارد بازار شده است. کوییک سایپایی ها پرآپشن ترین خودروی تولید داخل در این سال ها است اما به دلیل اینکه این امکانات رفاهی و سرگرمی همه ساخت چین هستند عملا هیچ کاربردی جز خراب شدن های متعدد ندارند. (خرابی متعدد کیلس استارتر، خرابی تاچ و لگ زیاد مانتیور و غیره )
گزارش ها از نمایندگی های سایپا نشان می دهد که این آپشن ها زود به زود از کار می افتند و با توجه به دوره کوتاه گارانتی کوییک، باعث شده تا خریداران محتمل هزینه های زیادی شوند.

نفوذ صدای موتور به داخل کابین به خصوص در ساینا و کوییک

به دلیل ساختار قدیمی خودرو؛ صدای موتور در دورهای 5 هزار به شدت در کابین خودرو حس می شود. این صدای موتور در دو خودروی ساینا دنده ایی و کوییک به شدت قابل حس است. اما جالب است به این نکته اشاره کنیم که صدای دیگری که در این خودرو به شدت روی اعصاب شما خواهد رفت؛ صدای کولر این خودرو است. این صدا در حدی است که اگر درجه کولر را بالا ببرید صدای کولر باعث می شود حتی صدای خودتان را در داخل خودرو نشنوید!

اشکالات فراوان در گیربکس

گیربکس خودرو

مشکل دیگری که حتما باید در زمان خرید تیبا، ساینا و حتی کوییک به آن دقت کنید بررسی و چکاب گیربکس این خودروها است. برای منظور بهتر است اول دنده ها، مخصوصا دنده عقب خودرو را تست کنید و اگر در هنگام تعویض دنده صدای تقه یا صداهای غیرعادی دیگری شنیدید حتما از خرید آن خودرو اجتناب کنید. شنیدن صدای زوزه در زمان حرکت دنده عقب نیز از جمله مواردی است که نشان دهنده خرابی گیربکس این خودروهاست. 

متاسفانه در مدل های اتوماتیک ساینا و کوییک آمار خرابی و اشکالات فراوان برقی و گیربکس گزارش داده شده است.  این خرابی ها عمدتا از ناحیه گیربکس خودکار بیشتر مشاهده می شود. گیربکس ساینا و کوییک از نوعCVT  است که ساخت کمپانی مشهور و باسابقه پانچ بلژیک است .

گیربکس اتوماتیک ساینا در ترافیک های شدید به شدت زیر فشار می رود و عملا از کار می افتد؛ احتمالا بارها در اتوبان های پرترافیک تهران؛ ساینا ها و کوییک ها یی را دیده باشید که ماشین خودرو را به قسمت انتهایی اتوبان آورده اند و منتظر امداد خودرو هستند شاید با خودتان فکر کرده اید که چطور یک ماشین صفر به این زودی خراب شده است اما خرابی در کار نیست، گیربکس قدرت موتور را به چرخ ها منتقل نمی کند و خودرو خود به خود متوقف می شود.
 راه حلی که امداد خودروهای با تجربه به صاحبان ساینا و کوییک های اتوماتیک پیشنهاد می کنند فقط و فقط، صبر کردن است. زیرا گیربکس این خودروها با افزایش دما در جعبه دنده از مدار اصلی انتقال قدرت خارج می شوند و عملا خودرو متوقف می شود. بهترین کار این است که بگذارید دمای داخل روغن گیربکس کم شود و بعد حرکت کنید.

بلبرینگ

مورد بعدی که باید حتما در خرید خودروهای خانواده تیبا چک شود بلبرینگ های جلو و عقب است که به دلیل کیفیت پایین اغلب نیازمند تعویض هستند. این مشکل خطرناک ازضعف های بزرگ خودروهای ساینا و کوییک اتوماتیک است که باید مهندسان سایپا راه حلی برای آن پیدا کنند. زیرا ممکن است در بعضی از مواقع بسیار خطرناک باشد. 

در پایان شاید خالی از لطف نباشد که به صورت خلاصه به مزایای خانواده  X200سایپا (تیبا تیبا 2 ساینا و کوییک ) هم اشاره کرد:
•    مصرف سوخت مناسب و اقتصادی 
•    قطعات ارزان و قابل دسترس در همه نقاط کشور
•    وجود نمایندگی متعدد و تعمیرکار 
•    کولر پر قدرت نسبت به پراید و 206 تیپ 2 و ام وی ام 315 
•    ابعاد مناسب برای استفاده شهری 


نویسنده : محمد علی زارع