اما در میان این گزینه‌های پر فروش شرقی، محصولاتی نیز دیده می‌شوند که در قیاس با هم‌برندهای خود، اقبال چندان دندانگیری نداشته‌اند و چه در نمونه‌های صفر کیلومتر و چه در نمونه‌های دست دوم، بازار فروش ضعیفی دارند. در مطلب پیش رو، سه نمونه از این خودروها و ویژگی‌هایشان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کیا کارنس، خانوادگی و ایده‌آل برای سفر

بازار کشور ما ثابت کرده است، خودروهای کاربردی مثل رده ام‌پی‌وی (MPV)، ون‌های سواری و استیشن بین خریداران ایرانی محبوبیت چندان زیادی ندارند. به همین علت، کیا کارنس به عنوان یک خودروی ام‌پی‌وی بسیار خوب هم نتوانست آن‌طور که باید و شاید در بازار کشور ما موفق عمل کند.

کارنس نخستین بار سال 1378/ 1999 روی خط تولید کیا موتورز کره جنوبی قرار گرفت و از همان ابتدا، حکم یک خودروی کاربردی خانوادگی را داشت. نسل نخست آن در سال 1385/ 2006 از خطوط تولید این خودروساز خارج و نسل دوم یا همان کارنس یو.ان (UN) جایگزین آن شد. کارنس نسل دوم در بازارهای مختلف با نام‌های متفاوتی مثل یورو کارنس و روندو عرضه می‌شد، ولی در بازار کشور ما با همین عنوان حضور داشت. کارنس نخستین بار در سال 1387/ 2008 وارد بازار ایران شد. در آن زمان دو سه سالی می‌شد که واردات خودرو جان تازه گرفته بود و به همین علت، شرکت‌های خودرویی چندان زیادی در کشورمان حضور نداشتند،‌ اما کیا موتورز و هیوندای با توجه به شرایط بسیار عالی خودروهایشان، خیلی زود در میان ایرانیان جا باز کردند. کارنس با توجه به چهره، استایل، رده و البته مواردی دیگر، همچون بسیاری از برادران خود مثل سورنتو و سراتو موفق عمل نکرد. در واقع، همان طور که بالاتر اشاره شد، کارنس با توجه به قرارگیری در رده ون‌های خانوادگی سبک، در بازار کشورمان محبوب نبود و بسیاری از خریداران ترجیح می‌دادند، با این پول سوناتا یا حتی اسپورتیج (از برند کیا) سوار شوند.